اعداد کروموزومی برای برخی از گونه های persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

نویسندگان

مریم کشاورزی

سمانه مسافری

چکیده

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس persicaria (l.) mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می شود. زیرگونه های p. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه های p. minor و p. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اعداد کروموزومی برای برخی از گونه‌های Persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس Persicaria (L.) Mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می‌شود. زیرگونه‌های P. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می‌دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می‌کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه‌های p. minor و P. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

گونه Atraphaxis binaludensis به عنوان گونه‌ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه A. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم‌مرغی و دمبرگ‌دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه‌های Atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

گونه atraphaxis binaludensis به عنوان گونه ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه a. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم مرغی و دمبرگ دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه های atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

متن کامل

بررسی ریز ریخت شناسی تعدادی از گونه های یک سالۀ سردۀ علف هفت بند در ایران

With 29 species in Iran, Polygonum L. is comprised of annual and perennial plants in different habitats. P. aviculare makes a species complex, hardly distinguished from P. arenastrum and P. patulum. In the present study, po-llen grains, fruit surface and petals and leaves epidermis features were used to provide diagnostic features in order to se-parate species from one another. In Total, 33 pop...

متن کامل

اعداد کروموزومی برخی از گونه‌های جنس درمنه (Artemisia) از ایران

اعداد کروموزومی 12 گونه از جنس درمنه (Artemisia) از ایران معرفی می‌گردند که از میان آنها اعداد کروموزومی 5 گونه برای اولین بار گزارش می‌شوند. دو شمارش جدید برای دو گونه که قبلاً از نظر سیتولوژیکی مطالعه شده بودند، ارائه می‌گردد.

متن کامل

مطالعات کروموزومی بر روی برخی از گونه های سرده پیاز (تیره نرگسیان) در ایران

چهار گونه از دو زیر جنس پیازهای ایران، با استفاده از تکنیک اسکواش و رنگ آمیزی فولگن، مورد ارزیابی کروموزومی و کاریوتیپی قرار گرفتند. سطح پلوییدی گونه‌هایA. Longivaginatum ، A. hooshidaryae و A. remediorum (2n = 2x = 16) برای نخستین بار گزارش می شود. نتایج نشان داد که A. rotundum تتراپلویید (2n=4x= 32) است. دو تیپ کروموزومی (‘‘m’’, ‘‘sm’’) فرمول های کاریوتیپی مختلفی را تشکیل دادند. میانگین طول ک...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله گیاهشناسی ایران

ناشر: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

دوره 19

شماره 1 2013

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023